Ume Flyers

Klubb: IBK Dalen

Landskap: Västerbotten

Innebandy för stående funktionshindrade

Ume Flyers är ett innebandylag för funktionshindrade ungdomar och vuxna. Laget bildades 1991 och några av spelarna är fortfarande kvar sedan starten. Åldersfördelningen inom laget är från den yngste, 12 år, till den äldste som är 47 år. Laget består av både tjejer och killar. Förmågan att spela innebandy varierar mellan spelarna men spelglädjen är densamma för alla. Vi är för närvarande ca 50 aktiva.

Verksamheten i Ume Flyers är till 50% social och 50% fysisk. Den sociala delen består av att man har något att se fram emot, möta nya människor, vara en gruppmedlem med tillhörighet i laget, utveckla sig själv genom kontakt med andra samt att få möjlighet att utöva idrottslig verksamhet som alla andra i samhälle utan risk för utslagning.

Utbytet med andra liknande lag från Skellefteå, Piteå, Luleå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Härnösand och Östersund är en viktig del i verksamheten och den personliga integrationen i samhället.

Den fysiska delen ger individen bättre förutsättningar att klar vardagen genom förbättrad kondition, koordination, balans och styrka.